대학원

교과목개요

전공

수묵채색화(1) MUGCH'E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅰ (3(3))
수묵채색화에서 회화의 본질을 폭 넓고 깊이 있게 탐구하여 예술의 기능을 이해하고 개성적이고 현대적인 표현양식을 탐구하는 것을 목표로 하고 있다. 따라서 수묵채색화 위주로 수업하며 조형원리에 부합된 고차적인 기법과 새롭고 현대성이 강한 양식을 실험하고 연구하여 작가로서의 자질과 창의적인 작품을 제작할 수 있는 능력을 키운다.
수묵채색화(2) MUGCH' E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅱ (3(3))
수묵채색화에서 회화의 본질을 폭 넓고 깊이 있게 탐구하여 예술의 기능을 이해하고 개성적이고 현대적인 표현양식을 탐구하는 것을 목표로 하고 있다. 따라서 수묵채색화 위주로 수업하며 조형원리에 부합된 고차적인 기법과 새롭고 현대성이 강한 양식을 실험하고 연구하여 작가로서의 자질과 창의적인 작품을 제작할 수 있는 능력을 키운다.
매체와기법연구(1) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (I) (3(3))
  조형예술의 여러 쟝르에서 논의하고 실험되는 각종 논리를 익히며 조형실험을 위하여 모든 가능성을 정서적인 여과없이 자유롭게 발상할 수 있는 여건과 환경을 조성하고 재료의 특성을 이해하고 작품제작에 필요한 기술적 경험을 취득하는데 과목의 특징이 있다. 여러 매체 중 가장 일반적이고 상식적인 재료와 기법을 익히면서 시대, 작가 등 타와의 관계를 통하여 매체를 이해하고 작품분석, 비평을 겸하여 추진한다.
매체와기법연구(2) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (II) (3(3))
  매체와 기법(1)에서 익힌 조형예술의 여러 재료와 기법을 보다 심도있고 적극적인 방법을 개발하고 실험한다. 시대의 변화와 그 요청에 따른 새로운 사고를 바탕으로 가능성을 극대화시킨다.  평면과 입체, 영상과 설치 등 토탈 아트의 개념을 작품에 반영하고 전시와 평가를 통하여 이론과 논리를 확립한다.
개별연구(1) INDEPENDENT STUDY (1) (3(3))
이 강좌는 석사학위과정 학생에 한하여 수강할 수 있으며, 학위논문 작성이나 자신이 관심을 가지는 구체적인 연구와 관련된 주제를 대상으로 이를 심화학습하기 위한 목적으로 개설하였다. 본 강좌를 수강하는 학생은 담당교수와 주기적으로 만나 자신의 연구진행상황을 보고하여야 하며, 학기말에 그 결과물을 보고서 형태로 제출하여야 한다.
한국회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (I) (3(3))
표현의 중요성은 묘사를 화화의 기법으로 인식했던 시대를 정리하면서 강조되기 시작했다. 대상의 재현보다는 작가의 내면적인 충동과 욕구를 중시하는 내용으로 기법 또한 다양한 행태로 진행되었던 것이다.  따라서 표현기법은 창의적 사고를 전제로 한 다각적인 시도로써 시대성과 역사성을 내포하고 있다.  붓 작업과 켄버스 안에서 이루어지는 정신적인 면이 강조된 내용으로 모티브를 중시하는 작업을 대상으로 한다.
한국회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS (1) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
실험조형연구(1) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (I) (3(3))
회화작업에서 추상과정을 거쳐 직면하는 사유에 대한 의식은 미적 충동에 의해 펼쳐지는 회화작업이 있어 극히 본능적이고 감상적인 자기표현으로 나타난다. 미에 대한 해석이 다르듯이 표현수단도 서로 다른 내용의 형태를 갖추게 된다. 이상과 같은 성격적 특성을 고려할 때 새로운 표상과 표현에 대한 의식은 대가들 과정에 특수성이라 할 수 있다. 미술 이론을 이해하고 작가의 업적에 대한 연구분석으로 미술사조를 이해하고 창작의 의미를 찾게 된다. 따라서 창의성이란 무수히 많은 가능성을 몸소 체험함으로써 독자적인 체계를 새울 수 있고 자신감을 바탕으로 하는 작업을 할 수 있다.
한국회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (II) (3(3))
표현의 중요성은 묘사를 화화의 기법으로 인식했던 시대를 정리하면서 강조되기 시작했다. 대상의 재현보다는 작가의 내면적인 충동과 욕구를 중시하는 내용으로 기법 또한 다양한 행태로 진행되었던 것이다.  따라서 표현기법은 창의적 사고를 전제로 한 다각적인 시도로써 시대성과 역사성을 내포하고 있다.  붓 작업과 켄버스 안에서 이루어지는 정신적인 면이 강조된 내용으로 모티브를 중시하는 작업을 대상으로 한다.
한국회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF KOREAN PAINTING WORKS(2) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
실험조형연구(2) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (II) (3(3))
회화작업에서 추상과정을 거쳐 직면하는 사유에 대한 의식은 미적 충동에 의해 펼쳐지는 회화작업이 있어 극히 본능적이고 감상적인 자기표현으로 나타난다. 미에 대한 해석이 다르듯이 표현수단도 서로 다른 내용의 형태를 갖추게 된다. 이상과 같은 성격적 특성을 고려할 때 새로운 표상과 표현에 대한 의식은 대가들 과정에 특수성이라 할 수 있다. 미술 이론을 이해하고 작가의 업적에 대한 연구분석으로 미술사조를 이해하고 창작의 의미를 찾게 된다. 따라서 창의성이란 무수히 많은 가능성을 몸소 체험함으로써 독자적인 체계를 새울 수 있고 자신감을 바탕으로 하는 작업을 할 수 있다.
회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(1) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(2) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (I) (3(3))
현대미술의 조형성과 그 의미를 파악하고 본인작업의 새로운 가능성을 모색한다. 회화가 가지고 있는 다양한 매체와 표현방식을 토대로 하여 창의적이고 개성적인 표현방식을 유도한다. 학생, 교수간의 활발한 의견교환을 바탕으로 본인 작업의 내용과 표현방법을 점검하고 독창적이고 보다 완성된 작품제작을 실현해 나간다. 
회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (II) (3(3))
작품 연구에 대한 심화학습의 실현단계로 본인의 감성과 기질에 맞는 표현능력을 재정립하고 창의적인 실험과 모색을 통해 작업의 내용과 개념을 구체화하는 과정이다. 본인의 작업의도에 상응하는 재료의 선택 및 매체의 활용방법을 통해 전달하고자 하는 자신의 의지가 분명히 표출된 결과물을 제작하여 발표하도록 한다.
미술현장세미나(1) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅰ) (3(3))
미술현장비평세미나 교과는 이론과 실기를 통해 경험된 작업의 실제 적용방법을 구체화하고 견고하게 함과 동시에 제작과정의 연장선에서 발생되는 다양한 현대미술의 외부적 요구를 다룬다. 이는 개별적 작업을 깊이 있게 하는 것과 실제 작업 전반에 걸친 다양한 현대미술의 요구를 살펴보고 적용시키는 것을 의미한다.
미술현장세미나(2) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅱ) (3(3))
미술현장비평세미나 교과는 이론과 실기를 통해 경험된 작업의 실제 적용방법을 구체화하고 견고하게 함과 동시에 제작과정의 연장선에서 발생되는 다양한 현대미술의 외부적 요구를 다룬다. 이는 개별적 작업을 깊이 있게 하는 것과 실제 작업 전반에 걸친 다양한 현대미술의 요구를 살펴보고 적용시키는 것을 의미한다.
회화과세미나(1) SEMINAR IN PAINTING (Ⅰ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
회화과세미나(2) SEMINAR IN PAINTING (Ⅱ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
회화과세미나(3) SEMINAR IN PAINTING (Ⅲ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
회화과세미나(4) SEMINAR IN PAINTING (Ⅳ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
한국회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
한국의 전통과 서구 문화의 다양성을 바탕으로 지역성과 국제성을 겸비한 회화적 감성을 계발하는데 중점을 둔다. 작품 발표와 분석, 자유로운 토론과 비평을 통해 본인 작업이 진행되는 전 과정에 대한 객관적인 안목을 확립한다. 
한국회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
한국회화의 정체성에 관한 확고한 인식과 현대미술의 다양성에 관한 폭넓은 이해를 토대로 본인에게 적합한 작업의 방법론을 연구한다. 작품 발표와 분석, 자유로운 토론과 비평을 통해 본인 작업이 진행되는 전 과정에 대한 객관적인 안목을 확립한다. 
회화모사복원연구(1) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
회화 작품에 대해 문헌 조사, 과학적 분석, 재료기법 연구 등의 방법으로 이해한 후 원본과 같은 재료와 표현기법을 사용하여 모사본을 제작한다. 손상된 부분은 객관적 근거를 찾아 복원하고 모사본을 통해 재현한다.  
회화모사복원연구(2) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
회화 작품의 역사적 기록, 제작 배경, 작가 등의 기록을 조사하고 무기 및 유기 안료 분석, 바탕재 제작 및 실험, 표현 기법 연구를 통해 고찰한다. 그리고 손상 부분을 파악하여 손상 원인을 밝히고 모사본을 제작한다.
회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅰ) (3(3))
회화창작워크숍은 개별 작업 활동을 강화하기 위해 동시대 미술과 관련한 미학이론과 기술적 연구방법론을 함께 탐구한다. 워크숍(1)에서는 근대 미술의 특징에 대한 일반적 연구방법을 비롯해 가변적 동시대 미술 현장에 대한 특징을 살펴보고, 이를 작품의 적용 및 해석에 대한 개념적, 실제적 연구를 수립한다. 
회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅱ) (3(3))
회화창작워크숍은 개별 작업 활동을 강화하기 위해 동시대 미술과 관련한 미학이론과 기술적 연구방법론을 함께 탐구한다. 워크숍(2)는 워크숍(1)에 의해 체계화된 연구 조사를 통해 개별 작업에 대한 독립적인 자료 조사, 비평적 글쓰기, 구두 발표 및 상호 토론으로 이루어지며, 이를 통해 작품 연구와 작품 논고를 보다 심층적으로 정립한다. 
회화특수과제연구(1) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
 회화작업에서 추상과정을 거쳐 직면하는 사유에 대한 의식은 미적 충동에 의해 펼쳐지는  극히 본능적이고 감상적인 자기표현으로 나타난다. 미에 대한 해석이 다르듯이 표현수단도 서로 다른 내용의 형태를 갖추게 된다. 이와 같은 성격적 특성을 고려할 때 새로운 표상과 표현에 대한 의식은 작업과정에 특수성이라 할 수 있다. 특수과제연구는 미술 이론과 작가의 업적에 대한 연구와 분석으로 미술사조를 이해하고 창작의 의미를 찾는다. 따라서 창의성이란 무수히 많은 가능성을 몸소 체험함으로써 독자적인 체계를 세울 수 있고 자신감을 바탕으로 하는 작업을 할 수 있다.
회화특수과제연구(2) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
조형과 구성에 대한 인식을 바탕으로 회화작업의 마무리 단계를 각자 모색하고 새로운 가능성에 대한 의욕을 연구하여 다각적인 정보와 자료수집을 충실히 하고 자기만의 독특한 표현양식을 구축한다. 또한 비평정신을 각자 구축하고 자신의 작업에 대한 확고한 주관을 정립하기 위한 정신적인 학습도 병행한다. 
수묵채색화(1) MUGCH'E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅰ (3(3))
수묵채색화에서 회화의 본질을 폭 넓고 깊이 있게 탐구하여 예술의 기능을 이해하고 개성적이고 현대적인 표현양식을 탐구하는 것을 목표로 하고 있다. 따라서 수묵채색화 위주로 수업하며 조형원리에 부합된 고차적인 기법과 새롭고 현대성이 강한 양식을 실험하고 연구하여 작가로서의 자질과 창의적인 작품을 제작할 수 있는 능력을 키운다.
수묵채색화(2) MUGCH' E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅱ (3(3))
수묵채색화에서 회화의 본질을 폭 넓고 깊이 있게 탐구하여 예술의 기능을 이해하고 개성적이고 현대적인 표현양식을 탐구하는 것을 목표로 하고 있다. 따라서 수묵채색화 위주로 수업하며 조형원리에 부합된 고차적인 기법과 새롭고 현대성이 강한 양식을 실험하고 연구하여 작가로서의 자질과 창의적인 작품을 제작할 수 있는 능력을 키운다.
매체와기법연구(1) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (I) (3(3))
  조형예술의 여러 쟝르에서 논의하고 실험되는 각종 논리를 익히며 조형실험을 위하여 모든 가능성을 정서적인 여과없이 자유롭게 발상할 수 있는 여건과 환경을 조성하고 재료의 특성을 이해하고 작품제작에 필요한 기술적 경험을 취득하는데 과목의 특징이 있다. 여러 매체 중 가장 일반적이고 상식적인 재료와 기법을 익히면서 시대, 작가 등 타와의 관계를 통하여 매체를 이해하고 작품분석, 비평을 겸하여 추진한다.
매체와기법연구(2) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (II) (3(3))
  매체와 기법(1)에서 익힌 조형예술의 여러 재료와 기법을 보다 심도있고 적극적인 방법을 개발하고 실험한다. 시대의 변화와 그 요청에 따른 새로운 사고를 바탕으로 가능성을 극대화시킨다.  평면과 입체, 영상과 설치 등 토탈 아트의 개념을 작품에 반영하고 전시와 평가를 통하여 이론과 논리를 확립한다.
개별연구(1) INDEPENDENT STUDY (1) (3(3))
이 강좌는 석사학위과정 학생에 한하여 수강할 수 있으며, 학위논문 작성이나 자신이 관심을 가지는 구체적인 연구와 관련된 주제를 대상으로 이를 심화학습하기 위한 목적으로 개설하였다. 본 강좌를 수강하는 학생은 담당교수와 주기적으로 만나 자신의 연구진행상황을 보고하여야 하며, 학기말에 그 결과물을 보고서 형태로 제출하여야 한다.
한국회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (I) (3(3))
표현의 중요성은 묘사를 화화의 기법으로 인식했던 시대를 정리하면서 강조되기 시작했다. 대상의 재현보다는 작가의 내면적인 충동과 욕구를 중시하는 내용으로 기법 또한 다양한 행태로 진행되었던 것이다.  따라서 표현기법은 창의적 사고를 전제로 한 다각적인 시도로써 시대성과 역사성을 내포하고 있다.  붓 작업과 켄버스 안에서 이루어지는 정신적인 면이 강조된 내용으로 모티브를 중시하는 작업을 대상으로 한다.
한국회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS (1) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
실험조형연구(1) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (I) (3(3))
회화작업에서 추상과정을 거쳐 직면하는 사유에 대한 의식은 미적 충동에 의해 펼쳐지는 회화작업이 있어 극히 본능적이고 감상적인 자기표현으로 나타난다. 미에 대한 해석이 다르듯이 표현수단도 서로 다른 내용의 형태를 갖추게 된다. 이상과 같은 성격적 특성을 고려할 때 새로운 표상과 표현에 대한 의식은 대가들 과정에 특수성이라 할 수 있다. 미술 이론을 이해하고 작가의 업적에 대한 연구분석으로 미술사조를 이해하고 창작의 의미를 찾게 된다. 따라서 창의성이란 무수히 많은 가능성을 몸소 체험함으로써 독자적인 체계를 새울 수 있고 자신감을 바탕으로 하는 작업을 할 수 있다.
한국회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (II) (3(3))
표현의 중요성은 묘사를 화화의 기법으로 인식했던 시대를 정리하면서 강조되기 시작했다. 대상의 재현보다는 작가의 내면적인 충동과 욕구를 중시하는 내용으로 기법 또한 다양한 행태로 진행되었던 것이다.  따라서 표현기법은 창의적 사고를 전제로 한 다각적인 시도로써 시대성과 역사성을 내포하고 있다.  붓 작업과 켄버스 안에서 이루어지는 정신적인 면이 강조된 내용으로 모티브를 중시하는 작업을 대상으로 한다.
한국회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF KOREAN PAINTING WORKS(2) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
실험조형연구(2) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (II) (3(3))
회화작업에서 추상과정을 거쳐 직면하는 사유에 대한 의식은 미적 충동에 의해 펼쳐지는 회화작업이 있어 극히 본능적이고 감상적인 자기표현으로 나타난다. 미에 대한 해석이 다르듯이 표현수단도 서로 다른 내용의 형태를 갖추게 된다. 이상과 같은 성격적 특성을 고려할 때 새로운 표상과 표현에 대한 의식은 대가들 과정에 특수성이라 할 수 있다. 미술 이론을 이해하고 작가의 업적에 대한 연구분석으로 미술사조를 이해하고 창작의 의미를 찾게 된다. 따라서 창의성이란 무수히 많은 가능성을 몸소 체험함으로써 독자적인 체계를 새울 수 있고 자신감을 바탕으로 하는 작업을 할 수 있다.
회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(1) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(2) (3(3))
예술작품은 미적 이념이나 목적이 개인의 작업 형식과 방법에 의해 구현된 것이라 하겠고, 작품의 형성은 개인적 요인과 사회·시대적인 요인, 역사적 요인에 의해 성립되는 것이다.  따라서 작품의 성격을 규명하기 위해서는 그 성립과 형성의 요인과 배경을 분석, 파악하고 작업의 방법과 형식에 대한 분석과 이해를 통해 미적 이념과 조형적 관심, 창작 방법 등을 파악하여야 한다.
작품분석세미나(1)에서는 특히 작품 형성의 배경으로서 시대·사회적 관점에 주안점을 두어 작가와 작품을 분석함으로써 그 작품의 시대적 의의와 그 작품세계와 양식이 갖는 조형적 가치 등을 밝히는 방법론을 익히고 나아가 자기 작품의 창작과 해설(논문작성)에 활용토록 한다. 
회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (I) (3(3))
현대미술의 조형성과 그 의미를 파악하고 본인작업의 새로운 가능성을 모색한다. 회화가 가지고 있는 다양한 매체와 표현방식을 토대로 하여 창의적이고 개성적인 표현방식을 유도한다. 학생, 교수간의 활발한 의견교환을 바탕으로 본인 작업의 내용과 표현방법을 점검하고 독창적이고 보다 완성된 작품제작을 실현해 나간다. 
회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (II) (3(3))
작품 연구에 대한 심화학습의 실현단계로 본인의 감성과 기질에 맞는 표현능력을 재정립하고 창의적인 실험과 모색을 통해 작업의 내용과 개념을 구체화하는 과정이다. 본인의 작업의도에 상응하는 재료의 선택 및 매체의 활용방법을 통해 전달하고자 하는 자신의 의지가 분명히 표출된 결과물을 제작하여 발표하도록 한다.
미술현장세미나(1) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅰ) (3(3))
미술현장비평세미나 교과는 이론과 실기를 통해 경험된 작업의 실제 적용방법을 구체화하고 견고하게 함과 동시에 제작과정의 연장선에서 발생되는 다양한 현대미술의 외부적 요구를 다룬다. 이는 개별적 작업을 깊이 있게 하는 것과 실제 작업 전반에 걸친 다양한 현대미술의 요구를 살펴보고 적용시키는 것을 의미한다.
미술현장세미나(2) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅱ) (3(3))
미술현장비평세미나 교과는 이론과 실기를 통해 경험된 작업의 실제 적용방법을 구체화하고 견고하게 함과 동시에 제작과정의 연장선에서 발생되는 다양한 현대미술의 외부적 요구를 다룬다. 이는 개별적 작업을 깊이 있게 하는 것과 실제 작업 전반에 걸친 다양한 현대미술의 요구를 살펴보고 적용시키는 것을 의미한다.
회화과세미나(1) SEMINAR IN PAINTING (Ⅰ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
회화과세미나(2) SEMINAR IN PAINTING (Ⅱ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
회화과세미나(3) SEMINAR IN PAINTING (Ⅲ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
회화과세미나(4) SEMINAR IN PAINTING (Ⅳ) (1(1))
급변하는 시대 상황에 따라 미술문화의 환경과 조형예술의 기능 및 표현의 양상도 변하고 있다. 회화세미나에서는 미술현장의 새로운 양상과 현상을 소개하고, 심층적으로 분석하며 새로운 예술의 개념과 방법론을 모색한다. 
한국회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
한국의 전통과 서구 문화의 다양성을 바탕으로 지역성과 국제성을 겸비한 회화적 감성을 계발하는데 중점을 둔다. 작품 발표와 분석, 자유로운 토론과 비평을 통해 본인 작업이 진행되는 전 과정에 대한 객관적인 안목을 확립한다. 
한국회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
한국회화의 정체성에 관한 확고한 인식과 현대미술의 다양성에 관한 폭넓은 이해를 토대로 본인에게 적합한 작업의 방법론을 연구한다. 작품 발표와 분석, 자유로운 토론과 비평을 통해 본인 작업이 진행되는 전 과정에 대한 객관적인 안목을 확립한다. 
회화모사복원연구(1) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
회화 작품에 대해 문헌 조사, 과학적 분석, 재료기법 연구 등의 방법으로 이해한 후 원본과 같은 재료와 표현기법을 사용하여 모사본을 제작한다. 손상된 부분은 객관적 근거를 찾아 복원하고 모사본을 통해 재현한다.  
회화모사복원연구(2) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
회화 작품의 역사적 기록, 제작 배경, 작가 등의 기록을 조사하고 무기 및 유기 안료 분석, 바탕재 제작 및 실험, 표현 기법 연구를 통해 고찰한다. 그리고 손상 부분을 파악하여 손상 원인을 밝히고 모사본을 제작한다.
회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅰ) (3(3))
회화창작워크숍은 개별 작업 활동을 강화하기 위해 동시대 미술과 관련한 미학이론과 기술적 연구방법론을 함께 탐구한다. 워크숍(1)에서는 근대 미술의 특징에 대한 일반적 연구방법을 비롯해 가변적 동시대 미술 현장에 대한 특징을 살펴보고, 이를 작품의 적용 및 해석에 대한 개념적, 실제적 연구를 수립한다. 
회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅱ) (3(3))
회화창작워크숍은 개별 작업 활동을 강화하기 위해 동시대 미술과 관련한 미학이론과 기술적 연구방법론을 함께 탐구한다. 워크숍(2)는 워크숍(1)에 의해 체계화된 연구 조사를 통해 개별 작업에 대한 독립적인 자료 조사, 비평적 글쓰기, 구두 발표 및 상호 토론으로 이루어지며, 이를 통해 작품 연구와 작품 논고를 보다 심층적으로 정립한다. 
회화특수과제연구(1) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
 회화작업에서 추상과정을 거쳐 직면하는 사유에 대한 의식은 미적 충동에 의해 펼쳐지는  극히 본능적이고 감상적인 자기표현으로 나타난다. 미에 대한 해석이 다르듯이 표현수단도 서로 다른 내용의 형태를 갖추게 된다. 이와 같은 성격적 특성을 고려할 때 새로운 표상과 표현에 대한 의식은 작업과정에 특수성이라 할 수 있다. 특수과제연구는 미술 이론과 작가의 업적에 대한 연구와 분석으로 미술사조를 이해하고 창작의 의미를 찾는다. 따라서 창의성이란 무수히 많은 가능성을 몸소 체험함으로써 독자적인 체계를 세울 수 있고 자신감을 바탕으로 하는 작업을 할 수 있다.
회화특수과제연구(2) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
조형과 구성에 대한 인식을 바탕으로 회화작업의 마무리 단계를 각자 모색하고 새로운 가능성에 대한 의욕을 연구하여 다각적인 정보와 자료수집을 충실히 하고 자기만의 독특한 표현양식을 구축한다. 또한 비평정신을 각자 구축하고 자신의 작업에 대한 확고한 주관을 정립하기 위한 정신적인 학습도 병행한다. 

기초공통

서양회화사특강 TOPICS IN HISTORY OF WESTERN PAINTING (3(3))
서양회화의 흐름에서 중요시되는 시기를 시대별로 선택하여 논제를 설정한 후, 그 시대의 사회적조건, 중요사상과의 관련성을 검토하고 나아가 그 시대의 예술이념과 시(視)형식, 양식의 특수성 등을 주요화가의 작품분석을 통해 집중적으로 강의한다.
현대회화론 THEORY OF MODERN PAINTING (3(3))
현대회화의 기원으로서의 Manet와 인상주의, C'ezanne와 후기 인상파 회화와 그 이론들을 회화사적 맥락에서 개관하고, 20세기 전반기에 나타난 모더니즘의 여러 경향들을 선별하여 그 주의(ism)의 사상, 예술이념, 조형적 사고, 양식, 매체와 기법 등을 관련 텍스트와 작품연구를 통해 집중적으로 고찰한다.
미술비평론 ART CRITIQUE (3(3))
 본 과목은 고대부터 동시대미술에 이르는 미술비평의 중요한 흐름을 살펴본다. 특히 다양한 관점과 비평의 판단을 비교하면서 통시적 관점에서 논의된 주요 이슈들을 고찰한다.
작가론특강 SPECIAL TOPICS IN ARTIST THEORY (3(3))
본 과목은 유명미술가의 작품 분석을 통해 그의 세계관이 작품에 어떤 형식으로 반영되고 있는지를 면밀히 고찰한다.
전통회화론(1) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (1) (3(3))
중국회화 형성의 역사, 문화적 배경을 고찰하여 중국회화 형성의 동기를 밝히고 각 시대별 회화의 이론과 화가의 작품세계를 개괄적으로 연구하여 중국회화 속에 담겨진 예술의 경지를 탐구한다.
전통회화론(2) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (2) (3(3))
중국회화 형성의 역사, 문화적 배경을 고찰하여 주국회화 형성의 동기를 밝히고 각 시대별 회화의 이론과 화가의 작품세계를 개괄적으로 연구하여 중국회화 속에 담겨진 예술의 경지를 탐구한다.
한국회화사특강(1) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
한국 회화의 각 시기별 동향과 제도, 양식 그리고 중요 화가들의 작품분석과 평가를 통해 집중적으로 연구한다.
한국회화사특강(2) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
한국 회화의 형성과 발전과정을 역사적으로 개괄하면서 시대구분, 서양화의 도입에 따른 갈등양상, 한국회화의, 전통과 혁신, 서구 모더니즘회화와의 관계 및 그 차별적 성격 등을 고찰한다.  
서양회화사특강 TOPICS IN HISTORY OF WESTERN PAINTING (3(3))
서양회화의 흐름에서 중요시되는 시기를 시대별로 선택하여 논제를 설정한 후, 그 시대의 사회적조건, 중요사상과의 관련성을 검토하고 나아가 그 시대의 예술이념과 시(視)형식, 양식의 특수성 등을 주요화가의 작품분석을 통해 집중적으로 강의한다.
현대회화론 THEORY OF MODERN PAINTING (3(3))
현대회화의 기원으로서의 Manet와 인상주의, C'ezanne와 후기 인상파 회화와 그 이론들을 회화사적 맥락에서 개관하고, 20세기 전반기에 나타난 모더니즘의 여러 경향들을 선별하여 그 주의(ism)의 사상, 예술이념, 조형적 사고, 양식, 매체와 기법 등을 관련 텍스트와 작품연구를 통해 집중적으로 고찰한다.
미술비평론 ART CRITIQUE (3(3))
 본 과목은 고대부터 동시대미술에 이르는 미술비평의 중요한 흐름을 살펴본다. 특히 다양한 관점과 비평의 판단을 비교하면서 통시적 관점에서 논의된 주요 이슈들을 고찰한다.
작가론특강 SPECIAL TOPICS IN ARTIST THEORY (3(3))
본 과목은 유명미술가의 작품 분석을 통해 그의 세계관이 작품에 어떤 형식으로 반영되고 있는지를 면밀히 고찰한다.
전통회화론(1) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (1) (3(3))
중국회화 형성의 역사, 문화적 배경을 고찰하여 중국회화 형성의 동기를 밝히고 각 시대별 회화의 이론과 화가의 작품세계를 개괄적으로 연구하여 중국회화 속에 담겨진 예술의 경지를 탐구한다.
전통회화론(2) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (2) (3(3))
중국회화 형성의 역사, 문화적 배경을 고찰하여 주국회화 형성의 동기를 밝히고 각 시대별 회화의 이론과 화가의 작품세계를 개괄적으로 연구하여 중국회화 속에 담겨진 예술의 경지를 탐구한다.
한국회화사특강(1) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
한국 회화의 각 시기별 동향과 제도, 양식 그리고 중요 화가들의 작품분석과 평가를 통해 집중적으로 연구한다.
한국회화사특강(2) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
한국 회화의 형성과 발전과정을 역사적으로 개괄하면서 시대구분, 서양화의 도입에 따른 갈등양상, 한국회화의, 전통과 혁신, 서구 모더니즘회화와의 관계 및 그 차별적 성격 등을 고찰한다.  

논문대체

논문대체 NON-THESIS PROJECT (3(3))
석사학위청구논문의 제출에 갈음하여 논문에 상응하는 학습경험 및 결과 등을 포함하는 논문대체과제를 수행하는 과목으로, 논문대체 학위 제도를 시행하는 학과에서 부여하는 논문대체 과제를 수행하고 학위논문대체요건 심사에 통과하여야 한다.  
논문대체 NON-THESIS PROJECT (3(3))
석사학위청구논문의 제출에 갈음하여 논문에 상응하는 학습경험 및 결과 등을 포함하는 논문대체과제를 수행하는 과목으로, 논문대체 학위 제도를 시행하는 학과에서 부여하는 논문대체 과제를 수행하고 학위논문대체요건 심사에 통과하여야 한다.  

전공

수묵채색화(1) MUGCH'E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅰ (3(3))
In this class, students will explore unique and contemporary expression styles by understanding the functions of art through extensive and in-depth search for the essence of painting in black & white painting and color painting. To that end, working with emphasis on bland & white painting and color painting, students will grow in the qualification as artist and the ability to produce creative works by experimenting and researching on high order techniques and new and contemporary styles that comply with plastic art principle.
수묵채색화(2) MUGCH' E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅱ (3(3))
In this class, students will explore unique and contemporary expression styles by understanding the functions of art through extensive and in-depth search for the essence of painting in black & white painting and color painting. To that end, working with emphasis on bland & white painting and color painting, students will grow in the qualification as artist and the ability to produce creative works by experimenting and researching on high order techniques and new and contemporary styles that comply with plastic art principle.
매체와기법연구(1) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (I) (3(3))
This class has the purpose to learn various logics discussed and experimented in various genre of plastic arts, understand the properties of materials in a setting that enables students to conceive unrestricted idea for plastic experiments, and gain the technical experiences required for work production. The class will understand media and perform work analysis and criticism through the interaction with artists across the times while learning the most generally used techniques and materials among various media.

매체와기법연구(2) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (II) (3(3))
In this class, students will pursue further develop and experiment of various techniques of using materials for figurative arts that were learned in the subject "Studies of Media and Technology I" through in-depth and active methods. The class will maximize the potential based on new thoughts demanded in tune with the times and trend. The class will reflect the concept of total art such as plane and cube, image and installation etc, and arrange theories and logics through exhibitions and evaluations.

개별연구(1) INDEPENDENT STUDY (1) (3(3))
This course is offered to make it possible for a master's degree student to thoroughly investigate a topic related to his or her research interest. 
한국회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (I) (3(3))
The importance of expression began to be stressed in the course of arranging the trends of the era that recognized depiction as a painting technique. Expression techniques, which put emphasis on the internal impulse and desire of artist rather than regeneration of object, evolved in diverse types. Therefore, expression technique can be seen as multi-faceted attempts based on creative thinking and comprehends chronological nature and historical characteristics. This class will pursue work creation that values motif with emphasis on the spiritual phenomena realized through brush work on the canvas.
한국회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS (1) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
실험조형연구(1) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (I) (3(3))
The kinds of consciousness occurring in the course of abstraction in painting procedure can be depicted in an extremely instinctive and appreciative self expression in painting procedure. Just as the interpretations of beauty vary, expression measures also assume mutually different styles. Considering such nature of painting procedure, consciousness occurring from new symbols and expression may be a special subject in painting. Thus, this class will understand fine arts theories and trends through study and analysis of artists' accomplishments, and find the meaning of art work creation. After all, students will build up unique method and gain confidence for work creation by personally experiencing numerous potentials of creation.
한국회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (II) (3(3))
The importance of expression began to be stressed in the course of arranging the trends of the era that recognized depiction as a painting technique. Expression techniques, which put emphasis on the internal impulse and desire of artist rather than regeneration of object, evolved in diverse types. Therefore, expression technique can be seen as multi-faceted attempts based on creative thinking and comprehends chronological nature and historical characteristics. This class will pursue work creation that values motif with emphasis on the spiritual phenomena realized through brush work on the canvas.
한국회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF KOREAN PAINTING WORKS(2) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
실험조형연구(2) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (II) (3(3))
The kinds of consciousness occurring in the course of abstraction in painting procedure can be depicted in an extremely instinctive and appreciative self expression in painting procedure. Just as the interpretations of beauty vary, expression measures also assume mutually different styles. Considering such nature of painting procedure, consciousness occurring from new symbols and expression may be a special subject in painting. Thus, this class will understand fine arts theories and trends through study and analysis of artists' accomplishments, and find the meaning of art work creation. After all, students will build up unique method and gain confidence for work creation by personally experiencing numerous potentials of creation.
회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(1) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(2) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (I) (3(3))
his subject is to study characteristics of contemporary fine art and seek for a new possibility of the students’ own artistic works. Based upon a variety of media in fine art and ways of expression, this course helps the students express their works creatively and individually.  A major part in this class consists of active discussion between students and a professor, and this assists the students to complete the unique and individual ways of expression.   
회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (II) (3(3))
This course is to reestablish the students’ abilities in expression which fits to their feeling and capacity as the realization stage of the research of the work, and is in the process of realizing contents and concepts of the works by creative experiment and pursuit.  The students in this class are supposed to create and present the works with their intention by utilizing materials and tools of their works.
미술현장세미나(1) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅰ) (3(3))
The class 'Seminar in Contemporary Art Field 1' deals with external demands of various contemporary art that occur in extension of the production process while simultaneously clarifying and solidifying the practical application of the work experienced through theory and practice. The class also makes deepen individual work and examines and applies the needs of contemporary art throughout the actual practice of work. 
미술현장세미나(2) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅱ) (3(3))
The class 'Seminar in Contemporary Art Field 2' deals with external demands of various contemporary art that occur in extension of the production process while simultaneously clarifying and solidifying the practical application of the work experienced through theory and practice. The class also makes deepen individual work and examines and applies the needs of contemporary art throughout the actual practice of work.
회화과세미나(1) SEMINAR IN PAINTING (Ⅰ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
회화과세미나(2) SEMINAR IN PAINTING (Ⅱ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
회화과세미나(3) SEMINAR IN PAINTING (Ⅲ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
회화과세미나(4) SEMINAR IN PAINTING (Ⅳ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
한국회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
This class focuses on developing a pictorial sensibility with locality and internationality, based on a diversity of Korean tradition and western culture. Through presentation and analysis of work, open discussion and critique, The class helps students to establish objective perspective of whole process of their own practices.
한국회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
The study looks for the proper methodology on the basis of wide understanding of the identity of Korean painting and strong engagement on diversity in contemporary art. Through presentation and analysis of work, open discussion and critique, The class helps students to establish objective perspective of whole process of their own practices.
회화모사복원연구(1) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
The class provides in-depth understanding on painting via documentation research, scientific analysis, material application study and moves to the reproduction of original piece  by same material and technique. Damaged part will be restored according to  the objective evidence and replication piece will be reproduced. 
회화모사복원연구(2) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
The class looks for painting work on the basis of its historical record, production background and artist, furthermore go into the study of analysing mineral and organic pigment, making ground material and experimentation as well as expression technique. This process following by examining damaged part leads to investigate origin of the loss and to reproduce replication piece. 
회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅰ) (3(3))
Creative workshop of painting explores research methodology in technical and aesthetical manner on contemporary art to enhance individual practice. In Creative Workshop part 1, the class looks around variable circumstances of contemporary art domain along with general research methodology on modern and contemporary art.  
회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅱ) (3(3))
Creative workshop of painting explores research methodology in technical and aesthetical manner on contemporary art to enhance individual practice. In Creative Workshop part 2, the class benefited from part 1 researches, is comprised of independent research, critical writing, verbal presentation and interactive discussion in which the individual application of practice in artworks and subjects intensively established in.
회화특수과제연구(1) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
Consciousness about the reasons faced through the abstract process in painting work appears to be extremely visceral and sentimental self-expression unfolding by aesthetic impulse. Just as the interpretations of beauty differ, the means of expression take different forms of content. Given these particular concerns, the consciousness of new representations and representations can be said to be specific to the work process. The class of 'Specific Subject' gives, with understanding of basic art theory, to explores research and analysis of the artists' work in order to investigate the meaning of creation and particular genre. As a result, creativity can be built on its own structure of work on the basis of self-confidence by experiencing innumerable possibilities.
회화특수과제연구(2) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
Based on the understanding of compositions and forms, the class will support to seek the final step of painting work and study the motivation for new possibilities researching various references and data to establish his own unique expression. It also combines mental learning to build a critical mind and establishes a firm subject to one's work.
수묵채색화(1) MUGCH'E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅰ (3(3))
In this class, students will explore unique and contemporary expression styles by understanding the functions of art through extensive and in-depth search for the essence of painting in black & white painting and color painting. To that end, working with emphasis on bland & white painting and color painting, students will grow in the qualification as artist and the ability to produce creative works by experimenting and researching on high order techniques and new and contemporary styles that comply with plastic art principle.
수묵채색화(2) MUGCH' E-HUA PAINTING WITH TRADITIONAL INK AND COLOR Ⅱ (3(3))
In this class, students will explore unique and contemporary expression styles by understanding the functions of art through extensive and in-depth search for the essence of painting in black & white painting and color painting. To that end, working with emphasis on bland & white painting and color painting, students will grow in the qualification as artist and the ability to produce creative works by experimenting and researching on high order techniques and new and contemporary styles that comply with plastic art principle.
매체와기법연구(1) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (I) (3(3))
This class has the purpose to learn various logics discussed and experimented in various genre of plastic arts, understand the properties of materials in a setting that enables students to conceive unrestricted idea for plastic experiments, and gain the technical experiences required for work production. The class will understand media and perform work analysis and criticism through the interaction with artists across the times while learning the most generally used techniques and materials among various media.

매체와기법연구(2) STUDIES OF MEDIUM AND TECHNIQUE (II) (3(3))
In this class, students will pursue further develop and experiment of various techniques of using materials for figurative arts that were learned in the subject "Studies of Media and Technology I" through in-depth and active methods. The class will maximize the potential based on new thoughts demanded in tune with the times and trend. The class will reflect the concept of total art such as plane and cube, image and installation etc, and arrange theories and logics through exhibitions and evaluations.

개별연구(1) INDEPENDENT STUDY (1) (3(3))
This course is offered to make it possible for a master's degree student to thoroughly investigate a topic related to his or her research interest. 
한국회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (I) (3(3))
The importance of expression began to be stressed in the course of arranging the trends of the era that recognized depiction as a painting technique. Expression techniques, which put emphasis on the internal impulse and desire of artist rather than regeneration of object, evolved in diverse types. Therefore, expression technique can be seen as multi-faceted attempts based on creative thinking and comprehends chronological nature and historical characteristics. This class will pursue work creation that values motif with emphasis on the spiritual phenomena realized through brush work on the canvas.
한국회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS (1) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
실험조형연구(1) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (I) (3(3))
The kinds of consciousness occurring in the course of abstraction in painting procedure can be depicted in an extremely instinctive and appreciative self expression in painting procedure. Just as the interpretations of beauty vary, expression measures also assume mutually different styles. Considering such nature of painting procedure, consciousness occurring from new symbols and expression may be a special subject in painting. Thus, this class will understand fine arts theories and trends through study and analysis of artists' accomplishments, and find the meaning of art work creation. After all, students will build up unique method and gain confidence for work creation by personally experiencing numerous potentials of creation.
한국회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF KOREAN PAINTING (II) (3(3))
The importance of expression began to be stressed in the course of arranging the trends of the era that recognized depiction as a painting technique. Expression techniques, which put emphasis on the internal impulse and desire of artist rather than regeneration of object, evolved in diverse types. Therefore, expression technique can be seen as multi-faceted attempts based on creative thinking and comprehends chronological nature and historical characteristics. This class will pursue work creation that values motif with emphasis on the spiritual phenomena realized through brush work on the canvas.
한국회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF KOREAN PAINTING WORKS(2) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
실험조형연구(2) STUDIES OF EXPERIMENT ON FORMATION (II) (3(3))
The kinds of consciousness occurring in the course of abstraction in painting procedure can be depicted in an extremely instinctive and appreciative self expression in painting procedure. Just as the interpretations of beauty vary, expression measures also assume mutually different styles. Considering such nature of painting procedure, consciousness occurring from new symbols and expression may be a special subject in painting. Thus, this class will understand fine arts theories and trends through study and analysis of artists' accomplishments, and find the meaning of art work creation. After all, students will build up unique method and gain confidence for work creation by personally experiencing numerous potentials of creation.
회화작품분석세미나(1) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(1) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
회화작품분석세미나(2) SEMINAR IN CRITICAL ANALYSIS OF WORKS(2) (3(3))
An art work is an outcome of aesthetic ideology or goal implemented in forms and methods of individual work, and work styles are established by individual factors, society and time factors and historical factors. Thus, clarification of the nature of works requires analysis and identification of the establishment and formation factors and background, understanding of work performing method and style, and analysis of aesthetic ideology, plastic interest and creation method etc.
In this class, "Seminar On Critical Analysis of Works I", students will learn the methodologies to clarify the chronological meaning and plastic values of works and styles through analysis of artists and works with emphasis on the time and social conditions particularly as the background of work formation, and further utilize the methodologies in the creation and interpretation, thesis composition, of their own work.
회화표현기법(1) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (I) (3(3))
his subject is to study characteristics of contemporary fine art and seek for a new possibility of the students’ own artistic works. Based upon a variety of media in fine art and ways of expression, this course helps the students express their works creatively and individually.  A major part in this class consists of active discussion between students and a professor, and this assists the students to complete the unique and individual ways of expression.   
회화표현기법(2) MATERIALS AND TECHNIQUES OF PAINTING (II) (3(3))
This course is to reestablish the students’ abilities in expression which fits to their feeling and capacity as the realization stage of the research of the work, and is in the process of realizing contents and concepts of the works by creative experiment and pursuit.  The students in this class are supposed to create and present the works with their intention by utilizing materials and tools of their works.
미술현장세미나(1) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅰ) (3(3))
The class 'Seminar in Contemporary Art Field 1' deals with external demands of various contemporary art that occur in extension of the production process while simultaneously clarifying and solidifying the practical application of the work experienced through theory and practice. The class also makes deepen individual work and examines and applies the needs of contemporary art throughout the actual practice of work. 
미술현장세미나(2) SEMINAR IN CONTEMPORARY ART FIELD (Ⅱ) (3(3))
The class 'Seminar in Contemporary Art Field 2' deals with external demands of various contemporary art that occur in extension of the production process while simultaneously clarifying and solidifying the practical application of the work experienced through theory and practice. The class also makes deepen individual work and examines and applies the needs of contemporary art throughout the actual practice of work.
회화과세미나(1) SEMINAR IN PAINTING (Ⅰ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
회화과세미나(2) SEMINAR IN PAINTING (Ⅱ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
회화과세미나(3) SEMINAR IN PAINTING (Ⅲ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
회화과세미나(4) SEMINAR IN PAINTING (Ⅳ) (1(1))
The environment of art culture and the function and expression of plastic art have been changing according to the rapid progress of times. The class of ‘Painting Seminar’ introduces new aspects and phenomena of the contemporary art scene, analyzes them in depth, and explores the concepts and methodology of new art.
한국회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
This class focuses on developing a pictorial sensibility with locality and internationality, based on a diversity of Korean tradition and western culture. Through presentation and analysis of work, open discussion and critique, The class helps students to establish objective perspective of whole process of their own practices.
한국회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
The study looks for the proper methodology on the basis of wide understanding of the identity of Korean painting and strong engagement on diversity in contemporary art. Through presentation and analysis of work, open discussion and critique, The class helps students to establish objective perspective of whole process of their own practices.
회화모사복원연구(1) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
The class provides in-depth understanding on painting via documentation research, scientific analysis, material application study and moves to the reproduction of original piece  by same material and technique. Damaged part will be restored according to  the objective evidence and replication piece will be reproduced. 
회화모사복원연구(2) STUDIES OF REPLICATION AND RESTORATION IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
The class looks for painting work on the basis of its historical record, production background and artist, furthermore go into the study of analysing mineral and organic pigment, making ground material and experimentation as well as expression technique. This process following by examining damaged part leads to investigate origin of the loss and to reproduce replication piece. 
회화창작워크숍(1) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅰ) (3(3))
Creative workshop of painting explores research methodology in technical and aesthetical manner on contemporary art to enhance individual practice. In Creative Workshop part 1, the class looks around variable circumstances of contemporary art domain along with general research methodology on modern and contemporary art.  
회화창작워크숍(2) CREATIVE WORKSHOP OF PAINTING (Ⅱ) (3(3))
Creative workshop of painting explores research methodology in technical and aesthetical manner on contemporary art to enhance individual practice. In Creative Workshop part 2, the class benefited from part 1 researches, is comprised of independent research, critical writing, verbal presentation and interactive discussion in which the individual application of practice in artworks and subjects intensively established in.
회화특수과제연구(1) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
Consciousness about the reasons faced through the abstract process in painting work appears to be extremely visceral and sentimental self-expression unfolding by aesthetic impulse. Just as the interpretations of beauty differ, the means of expression take different forms of content. Given these particular concerns, the consciousness of new representations and representations can be said to be specific to the work process. The class of 'Specific Subject' gives, with understanding of basic art theory, to explores research and analysis of the artists' work in order to investigate the meaning of creation and particular genre. As a result, creativity can be built on its own structure of work on the basis of self-confidence by experiencing innumerable possibilities.
회화특수과제연구(2) STUDIES OF SPECIFIC SUBJECT IN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
Based on the understanding of compositions and forms, the class will support to seek the final step of painting work and study the motivation for new possibilities researching various references and data to establish his own unique expression. It also combines mental learning to build a critical mind and establishes a firm subject to one's work.

기초공통

서양회화사특강 TOPICS IN HISTORY OF WESTERN PAINTING (3(3))
After setting up a topic by selecting major eras of western painting, this class will review the correlations of the era, social conditions and key ideologies, and further analyze the works of major artists considering the artistic ideology of the era, the visual patterns and the particularity of the style.
현대회화론 THEORY OF MODERN PAINTING (3(3))
In this Contemporary Painting Theory class, students will get an overview of contemporary paintings such as Manet and impressionism, Cezanne and post impressionism painting and their theories in the context of painting history, and after selecting various trends of modernism that emerged in the 20th century, conduct intensive research on the ideologies, artistic concepts, plastic thoughts, styles, media and techniques in association with relevant text and works.
미술비평론 ART CRITIQUE (3(3))
This lecture examines the overall flow of art criticism ranging from ancient to  contemporary art. It also look at the main issues discussed in the diachronic perspectives by comparing and investigating the various aspects and critical criteria.
작가론특강 SPECIAL TOPICS IN ARTIST THEORY (3(3))
This lecture focuses on famous artists and makes an analysis of representative works reflecting a view of the world.
전통회화론(1) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (1) (3(3))
This class will identify the motive of Chinese painting formation by studying the historical and cultural background of Chinese painting formation, and search for the depth of art incorporated in Chinese painting through brief study on the theories of painting and the work world of artists by each era.
전통회화론(2) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (2) (3(3))
This class will identify the motive of Chinese painting formation by studying the historical and cultural background of Chinese painting formation, and search for the depth of art incorporated in Chinese painting through brief study on the theories of painting and the work world of artists by each era.
한국회화사특강(1) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
The study explores the distinction of Korean painting while providing a historical overview of shaping and development process of Korean modern painting, and goes through intensive research on the trends and institutions by each period, style and important fine artists through work analysis and evaluation
한국회화사특강(2) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
The study provides the understanding of  chronological classification of modern painting and contemporary painting, conflicts by introduction of western painting, modernity problem of Korean painting, tradition and innovation, relationship with western modernistic painting.
서양회화사특강 TOPICS IN HISTORY OF WESTERN PAINTING (3(3))
After setting up a topic by selecting major eras of western painting, this class will review the correlations of the era, social conditions and key ideologies, and further analyze the works of major artists considering the artistic ideology of the era, the visual patterns and the particularity of the style.
현대회화론 THEORY OF MODERN PAINTING (3(3))
In this Contemporary Painting Theory class, students will get an overview of contemporary paintings such as Manet and impressionism, Cezanne and post impressionism painting and their theories in the context of painting history, and after selecting various trends of modernism that emerged in the 20th century, conduct intensive research on the ideologies, artistic concepts, plastic thoughts, styles, media and techniques in association with relevant text and works.
미술비평론 ART CRITIQUE (3(3))
This lecture examines the overall flow of art criticism ranging from ancient to  contemporary art. It also look at the main issues discussed in the diachronic perspectives by comparing and investigating the various aspects and critical criteria.
작가론특강 SPECIAL TOPICS IN ARTIST THEORY (3(3))
This lecture focuses on famous artists and makes an analysis of representative works reflecting a view of the world.
전통회화론(1) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (1) (3(3))
This class will identify the motive of Chinese painting formation by studying the historical and cultural background of Chinese painting formation, and search for the depth of art incorporated in Chinese painting through brief study on the theories of painting and the work world of artists by each era.
전통회화론(2) THEORY OF TRADITIONAL PAINTING (2) (3(3))
This class will identify the motive of Chinese painting formation by studying the historical and cultural background of Chinese painting formation, and search for the depth of art incorporated in Chinese painting through brief study on the theories of painting and the work world of artists by each era.
한국회화사특강(1) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅰ) (3(3))
The study explores the distinction of Korean painting while providing a historical overview of shaping and development process of Korean modern painting, and goes through intensive research on the trends and institutions by each period, style and important fine artists through work analysis and evaluation
한국회화사특강(2) TOPICS IN HISTORY OF KOREAN PAINTING (Ⅱ) (3(3))
The study provides the understanding of  chronological classification of modern painting and contemporary painting, conflicts by introduction of western painting, modernity problem of Korean painting, tradition and innovation, relationship with western modernistic painting.

논문대체

논문대체 NON-THESIS PROJECT (3(3))
This course is for master degree-seeking students who take an option of non-thesis. This option is to conduct assignments by the department which is one of the graduation requirements.  Once the academic assignments are approved by the committee, the credit will be accredited which is equivalent to three (3) hour credit course.
논문대체 NON-THESIS PROJECT (3(3))
This course is for master degree-seeking students who take an option of non-thesis. This option is to conduct assignments by the department which is one of the graduation requirements.  Once the academic assignments are approved by the committee, the credit will be accredited which is equivalent to three (3) hour credit course.